om fridykning og undervandsjagt i Danmark

Kristiansundcup

Så skulle vi til Norge, Kristiansund! 10 mand i et sommerhus. Dykke dagen lang fra den nydøbte gummibåd, "Søpølsen" – som vi havde trukket efter os hele vejen derop, og så skulle vi scoute til konkurrencen. Kristiansundcuppen er en international cup over 2 dage, hvor der kommer deltagere (70) fra hele verden (næsten). Blandt andet det berygtede franske landshold. Dagene gik hurtigt med sol og masser af fladt vand. Vi fik mange fine fisk. Samlede kammuslinger, havtasker og dykkede dybt under broerne. Jeg fik min hidtil største torsk på 8.5kg og en pæn Lubbe på 6kg. Men sjovest var oplevelsen med at jage lubber. Man dykker ned – bare 6-8m – og ligger sig i kelpen og venter. Så kommer der langsomt et par lubber til syne i det fjerne. De små kommer først og langsomt kommer de store også tæt på og ser hvad der er dumpet ned i deres "baghave". Vi kunne hurtigt have fyldt fryseren med filleter hvis vi havde skudt på alt hvad der rørte sig. Men sporten med at vælge de store ud var virkelig sjov. Hvor tæt kunne man komme?
Under broerne lå vi og dykkede dybt i store stimer af makreller og sej. Sindsygt spændende. Mange store fisk – og masser af vand – ned til 40m. Jeg nøjedes dog med 17m. Fra sommerhuset var der udsigt over skærgården og vi så jævnligt marsvin og havørne ud af vinduerne.
Til konkurrencen gik det ok. Første dag fik jeg 7 lubber hvoraf de 6 holdt mindstemålet på 1 kilo. Efter dag 1 lå jeg som nr. 21 – bedste Dansker var Johan Nielsen som i samme område som jeg havde fanget 14 fisk og lå på en 4. plads. Dag 2 var den vigtige dag. Her var mange fisk. Jeg fik 17 men kun 11 holdt målet. Johan kom desværre for sent ind med sin fangst  og blev disket – han lå ellers til at gå helt til tops… Bedste dansker blev Jeppe som blev nr 10. Jeg endte som nr. 20. Om aftenen var der fest og banket. Præmier osv osv. Vi hyggede os med det finske landshold og et par af nordmændene. Det tegner til at blive en fed social oplevelse at hænge ud med de samme mennesker til NM i Finland i starten af September. 

Leave a comment